W Mediotece Instytutu Goethego znajdują się materiały do języka niemieckiego: podręczniki, słowniki, encyklopedie oraz opracowania z teorii metodyki. Oprócz książek do dyspozycji czytelników są płyty CD i DVD, plakaty, gry planszowe, układanki, zabawki, pacynki, mapy, kasety magnetofonowe i wideo.

Medioteka posiada sześć tytułów czasopism:

  • Deutsch Perfekt
  • Hallo Deutschlehrer
  • Fruhes Deutsch
  • Markt
  • Presse und Sprache
  • Fremdsprache Deutsch

Opiekun Medioteki: mgr Agnieszka Litwa, tel. 17 872-13-76, e-mail: medioteka [at] ur.edu.pl

Opieka merytoryczna i doradztwo metodyczne: dr hab. Anna Hanus, prof. UR, e-mail: ahanus [at] ur.edu.pl

Lokalizacja: Czytelnia Nauk Humanistycznych i Prawnych BUR (I piętro)


Aktualności

WARSZTATY INSTYTUTU GOETHEGO

Za nami kolejne warsztaty Instytutu Goethego w Krakowie przygotowane we współpracy z Katedrą Lingwistyki Stosowanej UR i Medioteką Instytutu Goethego w Rzeszowie w ramach cyklu szkoleń #krk_vernetzt. Dwudniowy kurs, przeprowadzony w dniach 22-23 listopada 2024, skierowany był do nauczycieli i lektorów języka niemieckiego i obejmował 16 jednostek zajęć. Warsztaty przeprowadził trener Instytutu Goethego w Krakowie, pan Dawid Borgosz. Tematyka zajęć obejmowała następujące zagadnienia: Umgang mit Hausaufgaben im DaF-Unttericht oraz Nachhaltiges Lernen im DaF-Unterricht.

Dzięki zaangażowaniu dr hab. prof. UR Anny Hanus, gospodyni przedsięwzięcia, również studenci Lingwistyki stosowanej mieli okazję wziąć w nich udział i doskonalić swoje kompetencje językowe i umiejętności dydaktyczne. Poniżej zamieszczamy ich krótkie wypowiedzi:

To było bardzo wartościowe doświadczenie. Poznałam nie tylko różne innowacyjne metody i narzędzia do nauczania języków obcych, ale także sposoby wzbogacenia zajęć za pomocą różnych gier i zabaw ruchowych. Poznałam również wiele przydatnych narzędzi i stron internetowych pomocnych w nauczaniu i tworzeniu materiałów do zajęć. Warsztaty były również świetną okazją, do doskonalenia swoich kompetencji językowych w gronie wykładowców. Z pełnym przekonaniem mogę polecić udział w warsztatach każdemu, kto swoją przyszłość wiąże z nauczaniem języków - i nie tylko! 
Pola Rogoz, 2. rok, S1 LS

Warsztaty Goethe Institut okazały się doskonałym wyborem zarówno dla nauczycieli jak i studentów, którzy chcą wspierać uczniów w edukacji. Były one zorganizowane w sposób niezwykle przemyślany, łącząc teorię z praktycznymi wskazówkami. Jednym z głównych punktów było uświadomienie uczestnikom, że zadania domowe wcale nie muszą być nudne i mechaniczne. Pan Dawid Borgosz wykazał się bardzo profesjonalnym podejściem, a jednocześnie był otwarty na pytania uczestników. Polecam te warsztaty każdemu, kto chce wzbogacić swoje podejście do nauki i nauczania języków obcych!
Eryk Ciołek, 2. rok, S1 LS

Oprócz realizacji różnorodnych aktywności, takich jak organizacja gier i zabaw grupowych, zostały nam zaprezentowane nowoczesne narzędzia, takie jak programy do generowania obrazów za pomocą sztucznej inteligencji. Istotne było dla mnie również to, że zajęcia przeprowadzono w języku niemieckim, co umożliwiło mi nie tylko poznanie nowego słownictwa i struktur językowych, ale również ich użycie w praktyce podczas konwersacji z gronem germanistów. Bez wątpienia było to niezwykle wzbogacające doświadczenie, dzięki któremu zgłębiłem tajniki dynamicznego świata edukacji, widzianego również z perspektywy nauczyciela. Każdemu, kto rozważa obranie ścieżki zawodowej związanej z nauczaniem języków, z całego serca polecam udział w warsztatach.
Karol Chropała, 2. rok, S1 LS

Udział w warsztatach okazał się niezwykłą okazją do porównania perspektywy studenta i nauczyciela. Mieliśmy okazję zarówno do integracji z nauczycielami i wykładowcami języka niemieckiego poprzez różne aktywności, jak też do dyskusji na temat prac domowych. Ta wymiana doświadczeń odbyła się w języku niemieckim, co dodatkowo podniosło poziom trudności. Jednak wszyscy byli wyrozumiali i otwarci na pytania z naszej, studenckiej strony. Moim ulubionym punktem programu była aktywność o tajemniczej nazwie „Rumpfdialog”. Jeśli ktoś chce się dowiedzieć, o co chodziło, koniecznie musi wziąć udział w kolejnym szkoleniu!
Magdalena Okoń, 2. rok, S II LS

KRK-Vernetzt KRK-Vernetzt KRK-Vernetzt KRK-Vernetzt KRK-Vernetzt

Ogłoszenia

  • DAS KREATIVE UND LANDESKUNDLLICHE KI-LABOR

Goethe-Institut Krakau i wydawnictwo Cornelsen we współpracy z Medioteką Instytutu Goethego w Rzeszowie  i Katedrą Lingwistyki Stosowanej UR serdecznie zapraszają na kolejne warsztaty w ramach cyklu szkoleń KRK-Vernetzt.  

Szkolenie skierowane do nauczycieli i lektorów języka niemieckiego odbędzie się 8 maja 2025 r. na Uniwersytecie Rzeszowskim.  
Zajęcia poprowadzi pani Beata Hadasz, trenerka Instytutu Goethego w Krakowie. 
Miejsce szkolenia: Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Lingwistyki Stosowanej, ul. mjr. W. Kopisto 2b, 35-315 Rzeszów, sala nr 11 (parter).

Zajęcia zaplanowane są na 4 jednostki lekcyjne, rozpoczną się o godz. 10.15. 
Zakończenie warsztatów planowane jest  orientacyjnie na godz. 13.30.

Zainteresowane osoby prosimy o kontakt mailowy: ahanus [at] ur.edu.pl (ilość miejsc jest ograniczona). 
Po warsztatach uczestnicy otrzymają zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu. 
Prosimy o zabranie laptopów.

W imieniu organizatorów
Anna Hanus

Opis warsztatów:
Tytuł: Das KI -Kreativlabor für eine neue Lernlandschaft / Laboratorium Kreatywne AI: Nowe horyzonty nauczania
In diesem Workshop erfahren Sie, wie Sie die KI als unterstützendes Werkzeug einsetzen, um Ihren DaF-Unterricht effizienter und abwechslungsreicher zu gestalten. Sie erhalten praxisnahe Einblicke in KI-basierte Anwendungen, die Ihnen helfen mit Texten kreativ umzugehen, interaktive Aufgaben zu erstellen und KI-generierte Bilder und Aktivitäten gezielt für Ihren Unterricht einzusetzen. Darüber hinaus bekommen Sie konkrete Tipps, wie Sie Ihre Lehrwerkaufgaben durch KI-Anwendungen optimal erweitern.

Na tym warsztacie doświadczą Państwo, jak wykorzystać sztuczną inteligencję jako narzędzie wspomagające, aby Państwa lekcje niemieckiego były bardziej efektywne i urozmaicone. Uzyskają Państwo praktyczny wgląd w aplikacje oparte na sztucznej inteligencji, które pomogą kreatywnie pracować z tekstami,  tworzyć interaktywne zadania oraz wygenerować obrazy. Ponadto otrzymają Państwo konkretne wskazówki, jak optymalnie rozbudować zadania z podręcznika za pomocą aplikacji AI.

Tytuł: Landeskunde mal anders /  Krajoznawstwo z innej perspektywy  
Das Brandenburger Tor in Berlin, der Michel in Hamburg und die Frauenkirche in München. Das sind wohl die bekanntesten Landeskunde - Motive, die man auf jeden Fall im Deutschunterricht erleben sollte! Eigentlich stimmt alles, doch sollten wir nicht  mit der Landeskunde einen Schritt weiter gehen? Nicht nur natur- und kulturbezogene Aspekte der DACHL-Länder vorstellen, sondern auch die Schüler*innen mit  Landeskunde und Spracherwerb durch neue Tools experimentieren lassen: In unserem Workshop verraten wir Ihnen, wie das ganz einfach gelingt!

Brama Brandenburska w Berlinie, Michel w Hamburgu i Frauenkirche w Monachium. To chyba najbardziej znane motywy krajoznawcze, z którymi na pewno warto się zetknąć na lekcjach języka niemieckiego! Właściwie wszystko się zgadza, ale czy nie powinniśmy pójść z krajoznawstwem o krok dalej? Nie tylko przedstawiać aspekty przyrodnicze i kulturowe krajów DACHL, lecz także pozwolić uczniom eksperymentować z krajoznawstwem i przyswajaniem języka za pomocą nowych narzędzi: na naszym warsztacie zdradzimy Państwu, jak to prosto osiągnąć!
 

  • SPRACHANIMATEURE

Niemiecki na wesoło - nauka przez zabawę

Projekt ma na celu promowanie nauki języków obcych i polega na wspólnej zabawie studentów i uczniów z językiem niemieckim. Proponowana inicjatywa stawia sobie za cel transfer wiedzy i wzbudzanie chęci uczenia się języka obcego na zasadzie: młodzi dla młodych.
Szczegóły tutaj.

  • Szkolenia KRK-Vernetzt

Instytut Goethego w Krakowie we współpracy z Medioteką Instytutu Goethego w Rzeszowie i Katedrą Lingwistyki Stosowanej UR serdecznie zaprasza na kolejne warsztaty w ramach cyklu szkoleń KRK-Vernetzt. Szkolenie skierowane do nauczycieli i lektorów języka niemieckiego odbędzie się w dniach 22-23.11.2024 na Uniwersytecie Rzeszowskim. Zajęcia poprowadzi pan Dawid Borgosz, trener Instytutu Goethego w Krakowie. Miejsce szkolenia: Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Neofilologii, Katedra Lingwistyki Stosowanej, ul. mjr. W. Kopisto 2 b, 35-315 Rzeszów, sala nr 11 (parter). Zajęcia zaplanowane są na 16 jednostek lekcyjnych, rozpoczną się w piątek 22.11.2024 o godz. 15.00. Zakończenie warsztatów 23.11.2024 planowane jest na godz.: 16.00. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt mailowy: ahanus [at] ur.edu.pl (ilość miejsc jest ograniczona).

Kliknij, aby pobrać opis kursu


Regulamin korzystania z księgozbioru Medioteki Goethe-Institut

1. Medioteka Goethe-Institut gromadzi materiały dydaktyczne do nauki języka niemieckiego.

2. Z księgozbioru może korzystać każdy chętny, pod warunkiem zapisania się do Medioteki. W celu zapisania należy przedłożyć dokument tożsamości oraz zostawić numer kontaktowy.

3. Księgozbiór Medioteki przeznaczony jest do korzystania na miejscu oraz do wypożyczania.

4. Użytkownicy Medioteki mają możliwość skanowania i robienia zdjęć przestrzegając przepisów Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późniejszymi zmianami.

5. Zasady wypożyczania:

  • warunkiem wypożyczania jest czytelne wypełnienie rewersu przez użytkownika,
  • okres wypożyczenia: słowniki, encyklopedie, podręczniki – 2 tygodnie, 
    pozostałe materiały – 5 tygodni,
  • na prośbę opiekuna Medioteki użytkownik jest zobowiązany do wcześniejszego zwrotu materiałów,
  • istnieje możliwość prolongaty.

6. W przypadku zgubienia lub zniszczenia materiałów użytkownik zobowiązany jest do ich odkupienia lub zwrotu kosztów zakupu.