Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich

-A A +A

Wycieczka do Krosna

9 września 2016 r. nasze Koło zorganizowało wycieczkę do Krosna.
Na samym początku zwiedziliśmy Muzeum Podkarpackie wraz z Biblioteką i jej zbiorami.
Następnie udaliśmy się do Centrum Dziedzictwa Szkła, gdzie uczestniczyliśmy w warsztatach zdobienia szkła oraz oglądaliśmy ekspozycję najcenniejszych dzieł sztuki szklanej.
Dalsza wędrówka prowadziła nas na Rynek, do Kościoła OO. Franciszkanów oraz do Bazyliki kolegiackiej Świętej Trójcy. Prawie wszystkim uczestnikom wycieczki udało się wejść na wieżę farną, gdzie mogliśmy podziwiać panoramę Krosna. Na koniec dotarliśmy do Muzeum Rzemiosła, w którym obejrzeliśmy ekspozycję: Dzieje rzemiosła Polski południowo-wschodniej.
Zadowoleni z pięknej pogody, pełni wrażeń z mnóstwem nowych informacji wróciliśmy do Rzeszowa.

Wycieczka do Tarnowa

Dnia 17 września 2015 r. nasze Koło zorganizowało jednodniową wycieczkę do Tarnowa. Wędrówkę po mieście razem z Panią przewodnik rozpoczęliśmy od zwiedzenia Parku Strzeleckiego z Mauzoleum gen. J. Bema. Następnie udaliśmy się do Muzeum Etnograficznego oraz na tarnowski rynek. Wspólnie zobaczyliśmy Ratusz, tarnowską katedrę, a następnie zwiedziliśmy Muzeum Diecezjalne.

Tego dnia dopisała nam jak zwykle piękna pogoda, świetne humory i zadowoleni wróciliśmy do domów. Z niecierpliwością czekamy na następną wycieczkę.

Dzień Bibliotekarza 2014

W dniu 8 maja 2014 roku świętowaliśmy Dzień Bibliotekarza. W tym roku obchody były wyjątkowo uroczyste z uwagi na przypadającą rocznicę trzydziestolecia istnienia naszego Koła. Koło Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich przy Bibliotece Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie powstało w 1984 roku i funkcjonuje nieprzerwanie przez tak długi czas. Podczas spotkania, na którym gościliśmy Panią Dyrektor dr Bożenę Jaskowską, Panią Wicedyrektor Grażynę Sadłowską oraz emerytowane członkinie Koła, zostały rozdane upominki, a przewodnicząca przygotowała quiz dotyczący historii Koła.

Dzień Bibliotekarza - 8.05.2014 r.

Wycieczka do Zamościa

14 września 2013 r. nasze Koło zorganizowało wycieczkę do Zamościa. Zwiedziliśmy Muzeum Zamojskie, trasę podziemną, twierdzę, katedrę  oraz rynki zamojskie. W Bibliotece przy Muzeum mieliśmy okazję zobaczyć cenne starodruki i wysłuchać ciekawych opowieści pani bibliotekarki o właścicielach tych książek. Oczarowani tym pięknym miastem odjeżdżaliśmy do domu pełni nadziei, że kiedyś tu wrócimy…

Dzień Bibliotekarza 2013

W dniu 9 maja 2013 r. nasze Koło świętowało Dzień Bibliotekarza. W spotkaniu, zorganizowanym przez Koleżanki z Czytelni Wydziałów Biologiczno - Rolniczego i Ekonomii, wzięły również udział:  Pani Dyrektor BUR dr Bożena Jaskowska, Pani Wicedyrektor Grażyna Sadłowska oraz emerytowani pracownicy biblioteki. Była to dobra okazja do zwiedzenia nowego budynku uniwersyteckiego.

Obchody 90. rocznicy Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i 60. rocznicy Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w województwie podkarpackim - 8 września 2007 r.

8 września 2007 r. w auli Uniwersytetu Rzeszowskiego odbyło się spotkanie jubileuszowe bibliotekarzy Podkarpacia z okazji 90 lat Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (rok założenia 1917) i 60 lat Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich w województwie podkarpackim (rok założenia 1947).

Organizatorem spotkania był Zarząd Okręgu SBP województwa podkarpackiego. Podczas uroczystości odczytano nadesłane gratulacje jubileuszowe od Marszałka Województwa Podkarpackiego Pana Zygmunta Cholewińskiego, Wojewódy Podkarpackiego Pani Ewy Draus i Prezydenta Miasta Rzeszowa Pana Tadeusza Ferenca. W spotkaniu uczestniczyli: dr Stanisław Czajka - honorowy przewodniczący SBP, długoletni dyrektor Biblioteki Narodowej, Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego prof. dr hab. Włodzimierz Bonusiak, mgr Adam Kozak - Naczelnik Wydziału Społeczno-Oświatowego Starostwa Rzeszowskiego, Przewodniczący Rady Bibliotecznej UR - dr hab. prof. UR Wojciech J. Cynarski.

Na spotkaniu wręczono odznaczenia i wyróżnienia członkom Koła SBP przy Bibliotece Uniwersytetu Rzeszowskiego. Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis" nadany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymali: mgr Krystyna Serwatko i dr Andrzej Jagusztyn.

Złotą "Honorową Odzankę SBP" wyróżniono: Dyrektora Biblioteki UR mgr Krystynę Serwatko za zasługi na rzecz bibliotekarstwa i Stowarzyszenia. Odznakę honorową SBP nadaje Zarząd Główny SBP.

Medal "W Dowód Uznania" otrzymały: mgr Barbara Bujwid, mgr Ewa Jankisz, mgr Jolanta Peresłucha i Teresa Kraska. Medal ten jest uhonorowaniem za szczególne zasługi na rzecz bibliotekarstwa, czytelnictwa jak i Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Medal, nawiązując do motywu bibliotek i książek, symbolizuje ogólnopolski charakter SBP. Eksponuje noblistów, literatów, zwracając uwagę na ogólnokulturową funkcję organizacji.

Na spotkaniu jubileuszowym referaty wygłosili:

• dr Andrzej Jagusztyn Z kart historii SBP
  • mgr Stanisław Turek Uwagi o sieci bibliotek województwa podkarpackiego
  • mgr Andrzej Jagodziński Dylematy biblioteki publicznej na początku XXI w.
  • mgr Bożena Jaskowska Biblioteka Uniwersytetu Rzeszowskiego w przestrzeni wirtualnej

Spotkanie towarzyskie połączone ze zwiedzaniem Biblioteki Uniwersytetu Rzeszowskiego zakończyło obchody jubileuszowe.

Oddział SBP

Oddział Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (SBP) Bibliotek Naukowych - Rzeszów

Logo SBPW 2006 r. z dwóch kół SBP działających przy Bibliotece UR (zał. w 1984 r.) oraz Bibliotece Politechniki Rzeszowskiej utworzono Oddział SBP Bibliotek Naukowych - Rzeszów. Siedziba Oddziału mieści się w Bibliotece Uniwersytetu Rzeszowskiego.